12/6/07

Εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης

Αυτοκίνητα, αυτοκίνητα, αυτοκίνητα. Όχι άλλα αυτοκίνητα.

Ωραίο πράγμα το αυτοκίνητο. Σύμβολο δύναμης, (και φαλλική προέκταση φυσικά). Πολλά λεφτά η υπόθεση. Αυτοκινητοβιομηχανίες, το κράτος ρουφάει φόρους και τέλη, οι καταναλωτές πληρώνουν αδρά για το τετράτροχο όνειρο της ζωής τους, -συχνά ένα θηρίο πολλών χιλιάδων κυβικών- και τελικά όλοι είναι ευχαριστημένοι. Ή μάλλον έτσι νομίζουν...

Ο τεράστιος αριθμός των αυτοκινήτων που κυκλοφορεί στην Αθήνα είναι ένας από τους βασικούς λόγους της υποβάθμισης της ζωής μας. Αυτοκίνητα παντού. Ξεχειλίζουν οι δρόμοι. Τραγική κυκλοφοριακή συμφόρηση. Φυσικά δεν έχουν που να σταθμεύσουν, γι' αυτό και χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια! Κι οι πεζοί που θα πάνε; Ε, στο δρόμο φυσικά. Οι συγκοινωνίες μας δεν μπορούν να λειτουργήσουν καλά. Τα λεωφορεία και τα τρόλει φρακάρουν από τα αυτοκίνητα που κινούνται ή που παρκάρουν (παράνομα) στις λεωφορειολωρίδες. Η λειτουργία του μετρό κάτι έκανε, αλλά θέλει καιρό ακόμα για να επεκταθεί όσο πραγματικά χρειάζεται. Κακές συγκοινωνίες έχουμε, αφού χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα και χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα γιατί έχουμε κακές συγκοινωνίες. Φαύλος κύκλος...

Κι όμως, υπάρχουν λύσεις. Και μιλάω για λύσεις του "εδώ και τώρα" που μπορεί να εφαρμόσει ο καθένας μας για τον εαυτό του πρώτα.


  • Πόδια: Γιατί οι άνθρωποι προτιμούν να πάρουν το αυτοκίνητο για μια απόσταση που με τα πόδια είναι 5-10' και να το σταθμεύν και παράνομα, κάπου που εμποδίζει την κυκλοφορία ή/και τους πεζούς; Επίσης, η μή χρήση των ποδιών συνεπάγεται συνήθως επικίνδυνη αύξηση της κοιλιακής περιφέρειας...

  • Ποδήλατο: Προσωπικά, το αγαπημένο μου μέσο. Απλό, φτηνό, οικολογικό, βολικό στη στάθμευση και στη μεταφορά. Για μικρές αποστάσεις, μέχρι 3-4 χιλιόμετρα δηλαδή, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί ποδήλατο, για τα ψώνια ή τις δουλειές του. Μην ξεχνάτε: Ταχύτητα 3-4 τουλάχιστον φορές μεγαλύτερη από του πεζού, άριστη αερόβια γυμναστική, μεταφέρει και μικρά φορτία με σχετική ευκολία

  • Παρεμπιπτόντως, πριν λίγο καιρό, πέτυχα αυτό το site, στο οποίο οι τύποι πουλάνε ηλεκτροκίνητα ποδήλατα. Πηγαίνουν με μπαταρία, η οποία βγαίνει και φορτίζεται με ρεύμα στο σπίτι. Αυτονομία: 40 χιλιόμετρα. Ταχύτητα γύρω στα 20 χιλιόμετρα, όσο και ένα κανονικό ποδήλατο. Τιμές από 500 ευρώ, λίγο πιο ακριβό από ένα μέτριο ποδήλατο δηλαδή. Δεν χρειάζεται άδεια κυκλοφορίας, καίει πολύ λιγότερο από ένα μηχανάκι. Και γιατί όχι δηλαδή;

  • Πατίνια: [Τι; Είμαι τρελός; Μπορεί. Σχετικό είναι κι αυτό...] Για δείτε εδώ. (Το www.ilsa.gr είναι προσωρινά μη διαθέσιμο.) Τα πατίνια εφαρμόζουν στα παπούτσια σας. Μπαίνουν και βγαίνουν εύκολα και μπορεί κανείς να συνδυάσει τη μετακίνησή του και με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ταχύτητα όση περίπου και του ποδηλάτου. Κόστος ομοίως.

  • ΜΜΜ: Κι όμως, συμφέρουν. Σε πολλές περιπτώσεις. Το μετρό ειδικά είναι τρομερή ευκολία. Κυρίως για τη συνέπεια και τη συχνότητα των δρομολογίων του. Και μετά απ' αυτό το τρένο. Μπορόυμε να τα χρησιμοποιούμε. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, έχει κανείς και το μυαλό του ελεύθερο, να ακούσει μουσική, να διαβάσει, να κουβεντιάσει άνετα. Κι αν οι στάσεις δεν είναι και τόσο κοντά, μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς κάποιο άλλο εναλλακτικό μέσο μέχρι την πιο κοντινή στάση.

  • Λιγότερα αυτοκίνητα: Κι αν πρέπει σώνει και καλά να πάρουμε αυτοκίνητο για κάπου και είμαστε πάνω από ένα άτομο, μπορούμε να συννενοηθούμε μεταξύ μας ώστε να πάμε με ένα αυτοκίνητο κι όχι με τόσα όσα και οι άνθρωποι.

Όπως ξαναείπα, τα παραπάνω βελτιώνουν από την πρώτη στιγμή τη δική μας ζωή και σιγά-σιγά του συνόλου (δεν τίθεται δηλαδή θέμα "θυσίας" ή κάτι παρόμοιο). Αν ο κόσμος χρησιμοποιέι περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, θα φροντίσει η πολιτεία να βάλει περισσότερα δρομολόγια. Αν κυκλοφορούν πολλοί ποδηλάτες, θα γίνουν περισσότεροι ποδηλατόδρομοι. Αν παίρνουμε λιγότερο το αυτοκίνητο, θα αποσυμφορηθούν οι δρόμοι και τα λίγα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν καλύτερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: